25 listopada - Dzień Pluszowego Misia – Dlaczego zabawki są tak ważne w życiu dziecka?

 

{nomultithumb}

 

25 listopada obchodzimy Dzień Pluszowego Misia. Ale jak to możliwe, że nikt na świecie nie wpadł na to, by ustanowić dzień zabawek?
Zabawki, nieodzowny element dzieciństwa na całym świecie. Zabawki rodziły się wraz z najdawniejszymi cywilizacjami. Są znane nawet w świecie zwierząt.

 

Skąd taka popularność zabawek?

Zabawki pomagają rozwijać się i uczyć. Zabawa nie jest przeciwieństwem nauki. Zabawa jest najwyższą formą nauki. Zabawa jest jedną podstawowych potrzeb dzieci na całym świecie. Jest niezbędna do rozwoju. Nie tylko gdy dziecko ma dwa, trzy czy siedem lat. Człowiek bawiąc się uczy się również, gdy ma lat dziesięć, siedemnaście czy dwadzieścia pięć. Zabawa nie tylko uczy, ale pozwala również oderwać się od rzeczywistości. Jest potrzebna każdemu.


Choć zabawki nie są do zabawy niezbędne, to ułatwiają wcielanie się w role, mogą stymulować kreatywność, poprawiać motorykę, uczyć rozwiązywania problemów, wspierają rozwój emocjonalny, fizyczny i społeczny. Współczesne dzieci w bogatych społeczeństwach Zachodu otoczone są dziesiątkami a nawet setkami zabawek. W wielu domach problemem jest ich nadmiar. Wiele do życzenia pozostawia także jakość wielu z nich. Zamiast bawić są frustrujące, przytłaczające, a czasem niebezpieczne. Z drugiej strony mamy dzieci, zarówno w Polsce, jak i w dotkniętych ubóstwem rejonach świata, które mają zabawek bardzo mało. Jedne i drugie chcą się bawić.


Wywołując temat zabawek i rozmawiając o tak uniwersalnej potrzebie, jaką jest potrzeba zabawy, możemy budzić wśród uczniów poczucie solidarności z dziećmi na całym świecie. Mówiąc o dawnych zabawkach pogłębiamy więź międzypokoleniową. Rozmawiając o produkcji zabawek, surowcach z jakich są wykonane ich trwałości, omawiając aspekty środowiskowe i etyczne ich produkcji uwrażliwiamy dzieci i wprowadzamy w tematykę odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialności osobistej. Pokazując, że zabawki można tworzyć samodzielnie, naprawiać i przeobrażać, wymyślać ich nowe zastosowania, wymieniać się zabawkami, które już nam się znudziły, oddawać je innym uświadamiamy dzieciom, że liczy się nie tylko ilość zabawek, ale to co z nimi robimy.

 

Jak dobrze wybierać zabawki:

  • nie kupuj zbyt wiele, nadmiar powoduje, że zabawki nie cieszą tak bardzo jak te wymarzone na które czekaliśmy dłużej
  • wybieraj zabawki wielofunkcyjne, dające się wykorzystać na różne sposoby do wielu zabaw
  • zabawki ponadczasowe, które nie tracą aktualności wraz z końcem sezonu i mijającą modą
  • zabawki bezpieczne dla dziecka ale i dla środowiska naturalnego
  • zabawki trwałe i dobrej jakości
  • zabawki wyprodukowane w sposób etyczny (bez wykorzystywania pracy ludzi, niszczenia środowiska), w miarę możliwości wyprodukowane lokalnie

 

Co zrobić z nie używanymi już zabawkami?

Jeśli masz zabawki, których już nie używasz, a są w dobrym stanie, daj im drugie życie, wymień się, sprzedaj, podaruj komuś.
Przed utylizacją jakiejkolwiek zabawki zasilanej baterią, wyjmij baterię i wrzuć do specjalnego pojemnika na elektroodpady.

Historia o misiach i niedźwiadkach opisanych w historii, książkach dla dzieci albo bajkach dla najmłodszych !