- Szczegóły
Projekty czytelnicze i edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej, realizowane w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
W ramach NPRCz uczniowie i nauczyciele realizują projekty edukacyjne. Są one dobrym sposobem na zachęcenie uczniów do czytania oraz na promocję biblioteki.
Klasa I wzięła udział w projekcie „Biblioteka – to będzie moje miejsce w szkole”. Uczniowie zostali zapisani do biblioteki oraz poznali regulamin wypożyczeń książek, a także zostali zapoznani z zasadami panującym w czytelni. Dzieci dowiedziały się, że biblioteka szkolna to miejsce, w którym nie tylko można wypożyczyć książki, ale także miejsce gdzie można mile spędzić czas po lekcjach. Można tu w ciszy odrobić lekcje, rysować, kolorować, przeglądać i czytać książki. Można rozmawiać z nauczycielem o przeczytanych tytułach, o zainteresowaniach, o swoich ulubionych książkach.
Wizyta pierwszoklasistów to była doskonała okazja by zapoznać dzieci z nowościami książkowymi zakupionymi w ramach NPRCz. Tytuły dla najmłodszych uczniów szkoły podstawowej:
Lektury
1. „Cukierku, Ty Łobuzie”.
2. „Pamiętnik Czarnego Noska”.
3. „Wścibscy”.
4. „Afryka Kazika”.
5. „Rany Julek!”.
6. „Kapelusz Pani Wrony”.
7. „Detektyw Pozytywka”.
8. „Psie troski”.
9. „Dziewczynka z parku”.
10. „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie”.
11. „Piaskowy Wilk”.
12. „Mania – dziewczyna inna niż wszystkie”.
Seria dalsze losy bohaterów z lektur:
1. „Nie martw się Cukierku”.
2. „Masz rację, Cukierku!”.
3. „Nowe kłopoty detektywa Pozytywki. Tom 4”.
4. „Pamiątki detektywa Pozytywki. Tom 5”.
5. „Wakacje detektywa Pozytywki. Tom 6”.
Seria „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai”:
1. „Tajemnica dancingu”.
2. „Tajemnica gazety”.
3. „Tajemnica meczu”.
4. „Tajemnica urodzin”.
Seria „Zaopiekuj się mną”:
1. „Pusia zagubiona kotka”.
2. „Kto przygarnie Nutkę”.
3. „Niedźwiadek polarny”.
4. „Na ratunek Rufiemu”.
5. „Poczytam ci, Doris”.
Seria „Przygody Fenka”:
1. „Skarżenie”.
2. „Samoocena”.
3. „Zazdrość”.
4. „Jem zdrowo”.
5. „Emocje. Złość”.
6. „Wdzięczność”.
Seria „Co zrobi Frania?”
1. „Asertywność”.
2. „Współpraca”.
3. „Akceptacja”.
4. „Szczerość”.
Seria „Jadzia i Staś Pętelka”:
1. „Jadzia Pętelka idzie na szczepienie”.
2. „Jadzia Pętelka idzie do zoo”.
3. „Staś Pętelka. Pierwsza przejażdżka”.
4. „Staś Pętelka. Wycieczka do juraparku”.
Seria „Kicia Kocia”:
1. „Kicia Kocia w teatrze”.
2. „Kicia Kocia. Wyprawa po skarb”.
3. „Kicia Kocia. Co się dzieje z placem zabaw”.
Seria Bluey:
1. „Dobranoc, owocowy nietoperzu”.
2. „ Tato-robot”.
3. „Strumyk”.
- Szczegóły
"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła. "
Wisława Szymborska
Dzień 29 września jest ogłoszony Ogólnopolskim Dniem Głośnego Czytania. To doskonała szansa na wprowadzenie dzieci w magiczny świat opowiadań, bajek i baśni. Z tej okazji naszym przedszkolakom zostały przeczytanie książki o przygodach rodzeństwa Pętelków: Jadzi i Stasia. „Wycieczka do Juraparku”, „Pierwsza przejażdżka” i „Jadzia Pętelka idzie do zoo” to nowe tytuły zakupione w ramach NPRCz.
Głośne czytanie dzieciom ma wiele zalet: wpływa na budowanie relacji z dziećmi, rozwija ich percepcję słuchową, jest doskonałym ćwiczeniem pamięci, koncentracji uwagi i uważności. Czytanie dzieciom pomaga im się wyciszyć, rozwija ich wyobraźnię i zwraca uwagę na interpretację głosową tekstu. Głośne czytanie, jest dobrą okazją do wspólnego spędzania czasu dziecka z dziadkami, rodzicami, rodzeństwem oraz kolegami. Warto więc to święto obchodzić każdego dnia! Zachęcamy do wspólnego czytania.
- Szczegóły
Miło nam poinformować, że nowości zakupione w ramach NPRCz 2.0 na lata 2021-2025 są już dostępne do wypożyczenia w naszej bibliotece. Są to pozycje będące nowościami wydawniczymi, w tym lektury szkolne, książki dla najmłodszych, książki historyczne, obyczajowe, fantastyka. Zakupiono łącznie 159 książek. Są to kolejne części przygód ulubionych przez uczniów bohaterów takich jak np. „Staś Pętelka”, Jadzia Pętelka”, „Maja i Lassie”. Dalsze losy Detektywa Pozytywki i Kota Cukierka. Na półkach znajdziecie też całkiem nowe tytuły jak „Co zrobi Frania”, „Hania Humorek” czy „Zaopiekuj się mną”. Zostały również zakupione książki z serii polecanych przez uczniów jak „Koci wojownicy” i „Domek na drzewie”. Dla starszych uczniów czekają książki fantasy jak „The intertance games”, książki o tematyce historycznej jak np.„Ten straszny i śmieszny PRL”, obyczajowe np. „11 papierowych serc”, oraz wiele innych.
Serdecznie zapraszamy do biblioteki!
- Szczegóły
„Kto mi dał skrzydła, kto mię odział pióry
I tak wysoko postawił, że z góry
Wszystek świat widzę, a sam, jako trzeba,
Tykam się nieba?”
W poniedziałek 8 września nasza szkoła wzięła udział w akcji Narodowego Czytania 2025. Jest to coroczna ogólnopolska akcja, której celem jest popularyzacja czytelnictwa oraz promowanie klasyki literatury polskiej. Każdego roku pod patronatem Prezydenta RP w całym kraju odbywają się spotkania, na których uczestnicy wspólnie czytają wybrane dzieła literackie.
Tegoroczna edycja była poświęcona twórczości Jana Kochanowskiego– wybitnego poety polskiego renesansu. Dla społeczności szkolnej w Wierzchowiskach było to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ nasza szkoła nosi imię tego wielkiego poety. Jako pierwsi na scenie wystąpili nauczyciele, którzy zaprezentowali Pieśń X: p. Dyrektor Piotr Jaskowski, p. Bożena Żuraw, p. Mirosława Skubik, p. Ewelina Potocka-Lenart oraz p. Magdalena Moskal. Następnie wybrane fraszki odczytali najmłodsi przedstawiciele uczniów: Artur Sobierajski, z klasy I: Wiktoria Gąsiorowska i Amelia Jaskowska, z klasy II: Iga Żuraw i Marcelina Żołynia. Po nich kolejni uczniowie prezentowali poezję Kochanowskiego. Z klasy III byli to: Amelia Jaszyna, Agata Sobierajska, Karol Biały i Michał Ludian. Z klasy IV: Antonina Skrzypek i Dominik Latus. Z klasy V: Iga Jaskowska, Kornelia Krajewska, Aleksander Grzyb, Julia Gębala i Hanna Żuraw. Z klasy VI: Jagoda Polska i Oliwia Dziewa, z klasy VII Dominik Krzysztoń i Mateusz Mróz. Z klasy VIII Oliwia Błaszczak i Damian Gawryl. Wszyscy występujący z pasją i zaangażowaniem przeczytali wybrane fragmenty twórczości Kochanowskiego. Uczniowie musieli zmierzyć się nie tylko z trudną polszczyzną, ale też podzielić refleksjami i emocjami, jakie budzi twórczość poety, mimo upływu czasu, a wszyscy uczestnicy wydarzenia mieli okazję zanurzyć się w piękno poezji, słuchając interpretacji fraszek, pieśni i trenów.
Całość spotkania przebiegła w przyjemnej atmosferze i stała się okazją do wspólnego obcowania z dorobkiem jednego z najwybitniejszych poetów polskiego renesansu nazywanego „ojcem poezji polskiej” – naszego patrona Jana Kochanowskiego.
Serdeczne podziękowania kieruję do wszystkich lektorów za ich odwagę i emocjonalne wystąpienia, oraz do p. Magdy Moskal i p. Anny Pyrak za wybór tekstów oraz przygotowanie uczniów. Podziękowania kieruję również do p. Bożeny Żuraw za przygotowanie dekoracji.
Magdalena Duda-Sobierajska
















